
Każdy z nas ma na co dzień kontakt ze sprzedażą i sprzedawcą. Wydaje się nam, że wiemy jak wygląda ta praca. Tymczasem to właśnie przez taką postawę narosło wiele mitów na temat sprzedaży, z których trzy najpopularniejsze obalamy poniżej!
Każdy może sprzedawać (i to z sukcesami)
MIT: Sprzedaż to nic trudnego. W handlu może pracować każdy, kto jest pewny siebie, „ma gadane” i dobrze wygląda. Nie potrzeba specjalistycznej wiedzy. Brak studiów uczących tego zawodu tylko to potwierdza.
FAKT: Nowoczesny handel jest wymagających zajęciem – trzeba wykazać się interdyscyplinarną wiedzą oraz umiejętnościami. Poza znajomością technik sprzedaży, wywierania wpływu, teorią negocjacji czy też posiadaniem odpowiednich cech osobowości, handlowiec musi posiadać również dużą wiedzę na temat oferowanego przez siebie produktu.
Dobrym sprzedawcą trzeba się urodzić
MIT: Dobrzy handlowcy to tacy, którzy swoją osobowością potrafią „uwieść” klienta. Nie można więc odnieść sukcesu jako sprzedawca, bez zestawu cech, z którymi człowiek się rodzi.
FAKT: Otwartość, ekspresyjność oraz komunikatywność zdecydowanie pomagają w pracy handlowca. Nie są jednak czynnikami decydującymi o sukcesie. Najbardziej liczy się wiedza merytoryczna na temat oferowanego produktu, umiejętność odpowiedzi na potrzeby klienta oraz znajomość technik wspomagających sprzedaż. Najlepsi handlowcy to połączenie wiedzy oraz cech charakteru ułatwiających pracę w tym zawodzie.
Liczy się cena
MIT: Nie ważne jaki produkt masz do sprzedania – klient patrzy jedynie na cenę. Możesz więc mieć super produkt, być niesamowitym sprzedawcą, ale klient i tak wybierze produkt najtańszy.
FAKT: Oczywiście cena to istotne kryterium – ale nie najważniejsze. Liczy się jakość produktu oraz jego dopasowanie do oczekiwań klienta. Nie bez znaczenia są również umiejętności handlowca – jeśli zrozumie, czego naprawdę chce kupujący i wybada jego potrzeby, to będzie w stanie zaoferować mu najlepszą dla niego ofertę. Co wcale nie oznacza najtańszą.