Jak sobie radzić z trudnym klientem?

Nie ma handlowca, który na swojej drodze nie spotkałby trudnego klienta. Pomimo iż jest to sytuacja trudna dla sprzedającego, to dobry fachowiec nawet takie spotkanie potrafi obrócić na swoją korzyść. W jaki sposób? Zapoznaj się z tymi trzema metodami!

Empatia

Postaraj się wczuć w sytuację klienta – postaw się na jego miejscu. Co Ty byś zrobił? Jak byś zareagował? Miej świadomość tego, że klient również jest człowiekiem i może mieć zły dzień. Wobec tego jego reakcja może być podyktowana innymi sytuacjami, które wydarzyły się w ostatnim czasie. Oddziel emocje od informacji, które klient chce Ci przekazać. Skoncentruj się na nim i na poznaniu powodów jego zachowania. Dzięki takiej postawie pokażesz klientowi, że nie jesteś jego wrogiem, ale chcesz go zrozumieć i mu pomóc.

Nie traktuj zachowania klienta, jak ataku na swoją osobę

Trudny klient najczęściej nie jest zirytowany na Ciebie, lecz na produkt, firmę, sytuację rynkową, czy też może to być wynik sytuacji poprzedzających wasze spotkanie. Ty jesteś osobą na pierwszej linii ognia, dlatego to na Tobie koncentruje się cała jego złość. W takiej sytuacji pamiętaj, aby nie traktować zachowania klienta jako ataku na Ciebie. Zachowuj postawę neutralną, bądź spokojny i nie daj się ponieść emocją. Zwróć uwagę na swój ton wypowiedzi – powinien być spokojny, ale stanowczy równocześnie. Opanowaniem zmylisz z tropu trudnego klienta!

Daj klientowi rozwiązania

W sytuacji stresowej mamy ochotę tłumaczyć się, a czasem nawet zwalać winę na kogoś innego. Nie tego oczekuje klient – on pragnie rozwiązania swojego problemu. Dlatego nie koncentruj się na szukaniu usprawiedliwień. Jeśli popełniłeś błąd, przyznaj się do winy i przeproś klienta. Następnie zaproponuj mu rozwiązania, które ten błąd naprawią. Wytłumacz krok po kroku, jakie działania podejmiesz w jego sprawie. Przekaż mu, jakie i w jakim czasie odniesie on z nich korzyści. I najważniejsze – nie składaj obietnic, których nie będziesz w stanie spełnić!

Skomentuj, dodaj opinię

Ostatnie posty

Esprzedawca.pl to portal dla sprzedawców i pracodawców.

Kontakt

Esprzedawca.pl
ul. Marszałkowska 333
Warszawa

Ta strona korzysta z plików cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close