Jak sobie radzić z trudnym klientem?

trudny_klient_w_sprzedazy
0

Nie ma handlowca, który na swojej drodze nie spotkałby trudnego klienta. Pomimo iż jest to sytuacja trudna dla sprzedającego, to dobry fachowiec nawet takie spotkanie potrafi obrócić na swoją korzyść. W jaki sposób? Zapoznaj się z tymi trzema metodami!

Empatia

Postaraj się wczuć w sytuację klienta – postaw się na jego miejscu. Co Ty byś zrobił? Jak byś zareagował? Miej świadomość tego, że klient również jest człowiekiem i może mieć zły dzień. Wobec tego jego reakcja może być podyktowana innymi sytuacjami, które wydarzyły się w ostatnim czasie. Oddziel emocje od informacji, które klient chce Ci przekazać. Skoncentruj się na nim i na poznaniu powodów jego zachowania. Dzięki takiej postawie pokażesz klientowi, że nie jesteś jego wrogiem, ale chcesz go zrozumieć i mu pomóc.

Nie traktuj zachowania klienta, jak ataku na swoją osobę

Trudny klient najczęściej nie jest zirytowany na Ciebie, lecz na produkt, firmę, sytuację rynkową, czy też może to być wynik sytuacji poprzedzających wasze spotkanie. Ty jesteś osobą na pierwszej linii ognia, dlatego to na Tobie koncentruje się cała jego złość. W takiej sytuacji pamiętaj, aby nie traktować zachowania klienta jako ataku na Ciebie. Zachowuj postawę neutralną, bądź spokojny i nie daj się ponieść emocją. Zwróć uwagę na swój ton wypowiedzi – powinien być spokojny, ale stanowczy równocześnie. Opanowaniem zmylisz z tropu trudnego klienta!

Daj klientowi rozwiązania

W sytuacji stresowej mamy ochotę tłumaczyć się, a czasem nawet zwalać winę na kogoś innego. Nie tego oczekuje klient – on pragnie rozwiązania swojego problemu. Dlatego nie koncentruj się na szukaniu usprawiedliwień. Jeśli popełniłeś błąd, przyznaj się do winy i przeproś klienta. Następnie zaproponuj mu rozwiązania, które ten błąd naprawią. Wytłumacz krok po kroku, jakie działania podejmiesz w jego sprawie. Przekaż mu, jakie i w jakim czasie odniesie on z nich korzyści. I najważniejsze – nie składaj obietnic, których nie będziesz w stanie spełnić!

Powiązane wpisy

  • Jan 1, 1970
    Negocjacje w sprzedaży

    Negocjacje są nieodłączną częścią sprzedaży. Tymczasem wielu sprzedawców nie ma podstawowej wiedzy z tej dziedziny. Uważają oni, że umiejętność prowadzenia negocjacji to coś co się..

    0 Czytaj więcej
  • Jan 1, 1970
    Fakty i mity na…

    Każdy z nas ma na co dzień kontakt ze sprzedażą i sprzedawcą. Wydaje się nam, że wiemy jak wygląda ta praca. Tymczasem to właśnie przez..

    0 Czytaj więcej
  • Jan 1, 1970
    Zalety pracy w sprzedaży

    Sprzedaż to fascynująca i dynamiczna branża. Kiedy już wsiąkniesz w ten fach, nie będziesz chciał go zmienić. Co wpływa na atrakcyjność tej pracy? Wysokie wynagrodzenie..

    0 Czytaj więcej
  • Jan 1, 1970
    5 cech dobrego sprzedawcy

    Najlepsi z najlepszych sprzedawców mogą się pochwalić podobnym zestawem wysoko rozwiniętych umiejętności. Jeśli sam chcesz się taki stać, również powinieneś mieć te cechy. Umiejętność słuchania..

    0 Czytaj więcej
  • Jan 1, 1970
    Trudności w pracy w…

    Praca sprzedawcy z pewnością jest bardzo satysfakcjonująca, ale nie należy do najłatwiejszych. Co sprawia największą trudność sprzedawcom? Zapoznaj się z tymi trzema punktami! Niska podstawa..

    0 Czytaj więcej
  • Jan 1, 1970
    Jak zacząć pracę w…

    Zacząłeś myśleć o karierze sprzedawcy? Dobry wybór! To obecnie jeden z najgorętszych zawodów. Nieważne czy się uczysz i dopiero myślisz o wyborze swojej dalszej ścieżki,..

    0 Czytaj więcej

Skomentuj