
Kariera Account Managera
Account manager to osoba, na której barkach spoczywa trudne zadanie, czyli budowanie dobrych relacji między obecnymi lub nowymi klientami, a firmą. To bardzo odpowiedzialne stanowisko więc żeby się o nie starać trzeba spełniać kilka warunków m.in posiadać doświadczenie w szerokopojętym marketingu, a także być odpowiednio wykształconym. Umiejętności takie jak praca pod presją czasu, a także smykałka do negocjacji nie są wymagane, ale miło widziane. Jeżeli planujesz obrać taką ścieżkę kariery, żeby finalnie objąć stanowisko Account Managera w swojej firmie to w tym artykule znajdziesz kilka cennych wskazówek.
Kim jest Account Manager?
W języku polskim ciężko jest znaleźć dosłowne tłumaczenie tego zawodu jednak najprościej rzecz ujmując Account Manager to swojego rodzaju opiekun klienta odpowiedzialny za przedłużanie oraz podpisywanie nowych umów i kontraktów. Niektórym osobom to stanowisko może kojarzyć się z księgowością (eng. accountant–księgowy), ale jak możecie się domyślić jest to błędne skojarzenie.
Do obowiązków osoby sprawującej to stanowisko należy:
- Nawiązywanie dobrych kontaktów z klientami – kreatywne i zachęcające prezentowanie oferty własnej firmy, budowanie zaufania i dobrych relacji z klientem, badanie rynku oraz potrzeb klienta, a także regularne składanie raportów z zebranych informacji.
- Sprzedaż – tworzenie atrakcyjnych ofert, pozyskiwanie nowych klientów i dbanie o to, by aktualni klienci pragnęli jak najdłużej korzystać z obecnych usług.
- Projekty i zarządzanie – Account Manager to odpowiedzialna funkcja w firmie, do której obowiązków należy także prowadzenie i nadzorowanie obecnych projektów marketingowych. Niektóre z agencji rozdzielają te obowiązki powołując osobę zwaną Project Managarem jednak najczęściej to właśnie Account Manager zajmuje się tego typu rzeczami.
Opiekun klienta – jakie umiejętności są przydatne?
Account manager z prawdziwego zdarzenia przede wszystkim powinien posiadać umiejętność szczegółowego planowania działań, a także trzymanie się tego planu i realizowanie go krok po kroku. Dbając o projekty powinien zwracać uwagę na najmniejsze szczegóły, bo to przecież one tworzą spójną całość. Dodatkowe umiejętności ułatwiające pracę na stanowisku opiekuna klienta to bez wątpienia kreatywność i otwartość na innych ludzi – grunt to zrobić dobre wrażenie na klientach!
W kwestii wykształcenia jest różnie ponieważ posiadanie wykształcenia wyższego nie jest warunkiem koniecznym, ale osoby, które ukończyły kierunki ekonomiczne czy kierunki związane z marketingiem z pewnością będą radziły sobie lepiej. Do listy cech dobrego account managera warto dopisać bardzo dobrą znajomość języka angielskiego, a także posiadanie prawa jazdy kat. B.
Praca z klientami nie zawsze należy do tych najłatwiejszych dlatego warto wyszkolić w sobie wysoką odporność na stres, a także nieustannie trenować swoje zdolności komunikacyjne – jest to szczególnie ważne przy pozyskiwaniu nowych klientów dlatego, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz!
Zalety i wady pracy jako Account Manager
Praca w tym zawodzie, tak jak w przypadku wielu innych ma swoje plusy i minusy. W pierwszeństwie warto przyjrzeć się tym dobrym stronom. Opiekun klienta i praca w branży sprzedaży jest pracą przyszłościową, która gwarantuje możliwości rozwoju i poszerzania swoich kompetencji. Account Manager to osoba, która jest zorientowana czym zajmują się wszystkie oddziały w firmie, a dzięki temu istnieje możliwość brania udziału w wielu szkoleniach i projektach, które procentują zdobytą wiedzą i doświadczeniem.
To stanowisko stworzone jest z myślą o ludziach, którzy preferują dynamiczny tryb pracy.
Dodatkowym plusem jest sam kontakt z klientami – daje to możliwość zapoznania wartościowych, doświadczonych ludzi z branży, którzy chętnie podzielą się swoją wiedzą.
Niestety jest też kilka minusów. Dużo obowiązków i praca w ciągłym biegu bardzo często skutkuje stresem i czasem bywa tak, że ciężko pogodzić wiele zadań jednocześnie dodatkowo dotrzymując wszystkich założonych terminów. Account Manager to reprezentant swojej firmy, żołnierz na pierwszej linii frontu, którego zadaniem jest pozyskanie klienta i podpisanie nowego kontraktu.
Wynagrodzenie i możliwość awansu
Ciężko podać konkretną sumę mówiąc o zarobkach Account Managera jednak jedno jest pewne – pensja jest przyzwoita względem wszystkich obowiązków, którymi opiekun klienta może się zająć. W tym zawodzie istnieje również możliwość awansu na wyższe szczeble (co oczywiście wiąże się z większymi zarobkami) jednak, ale nie w każdej firmie ścieżka kariery wygląda tak samo – posady te najczęściej są dopasowane do indywidualnych potrzeb firmy.
Account Manager to stanowisko dla osoby otwartej na innych ludzi, łatwo nawiązującej kontakty z klientami oraz pewnej siebie. Stres mimo swojej obecności nie może paraliżować żadnych działań, a wszelkie zaplanowane zadania zawsze muszą zostać zrealizowane. Nie jest to łatwe, jednak warto się starać – branża sprzedaży jest branżą przyszłości!