Sprzedawca: praca

Praca: sprzedawca

W ostatnich latach jedną z najdynamiczniej rozwijających się branży jest sprzedaż. Na portalach z ogłoszeniami można natknąć się na wiele ogłoszeń z ofertami pracy – sprzedawca w sklepie, account manager czy specjalista ds. sprzedaży. Warto zdać sobie sprawę z tego, że praca w tej branży nie jest jednorodna, jakby mogło się to wydawać. Jej zakres zależy nie tylko od konkretnego stanowiska, ale przede wszystkim od wewnętrznej polityki firmy.

Systematyczny rozwój sektora usług sprawia, że zapotrzebowanie na sprzedawców rośnie. Co należy wiedzieć o pracy w sprzedaży? Dlaczego jest ona tak ważna? Czy warto wiązać przyszłość z pracą w sprzedaży?

Praca w sprzedaży – czym zajmuje się sprzedawca?

Praca w sprzedaży większości osób kojarzy się ze stanowiskiem kasjerów w sklepach lub przedstawicieli handlowych. Tymczasem warto spojrzeć na tę branżę z nieco szerszej perspektywy. Sprzedawcami są również osoby pracujące w różnych bardziej specjalistycznych zawodach.

Obecnie większości firm zależy na sprzedaży – produktów czy też usług. Wiąże się to nie tylko z pracą w sklepie, ale w także innych sektorach, np. usług bankowych, farmaceutycznych czy motoryzacyjnych. Większość branż działających na rynku opiera się na pracy działu sprzedaży. Aby istnieć, muszą ze swoimi produktami i usługami dotrzeć do klientów. Nie zawsze jest to proste, często wymaga opracowania i wdrożenia złożonej strategii oraz zaangażowania wielu osób.

Dlatego też można śmiało powiedzieć, że współczesny sprzedawca zajmuje się nie tylko bezpośrednią sprzedażą produktów lub usług, ale przede wszystkim znalezieniem sposobu na dotarcie do klienta i promowaniem marki. Zadania, które do niego należą, uzależnione są od zajmowanego stanowiska. Poniżej znajduje się krótka charakterystyka kilku najpopularniejszych zawodów związanych z pracą w sprzedaży.

Rodzaje pracy w sprzedaży

Podstawowymi stanowiskami związanymi z pracą w sprzedaży są: kasjer – sprzedawca oraz pracownik obsługi klienta. Do zakresu obowiązków należy nie tylko doradzanie klientom, ale również m.in. układanie produktów na półkach, obsługa kasy fiskalnej czy też prace magazynowe. To praca wymagająca fizycznie. Często jednak stanowi pierwszy szczebel kariery w sprzedaży. Ścieżka kariery może poprowadzić do awansu na stanowisko kierownika działu, sklepu czy regionu. Ponadto pracownicy mogą przejść do działu zarządzania sprzedażą lub rozpocząć karierę w charakterze szkoleniowca. Awans może wiązać się z koniecznością przejścia specjalnych szkoleń oraz relokacją pracownika do innego miasta. W tym przypadku za najlepszych sprzedawców uważa się osoby dyspozycyjne, wyróżniające się łatwością nawiązywania kontaktów.

Sprzedawcą jest także przedstawiciel handlowy. Jego praca zazwyczaj polega na regularnym odwiedzaniu placówek związanych z daną branżą. Ze względu na konieczność wyjazdów w teren wiąże się ze spędzaniem wielu godzin w samochodzie. Przedstawiciele handlowi troszczą się również o właściwą ekspozycję produktów oraz promowanie ich zgodnie z koncepcją działu marketingu. Profil ścieżki kariery obejmuje awans na kierownika regionu, a następnie regionalnego dyrektora sprzedaży. Przedstawiciel handlowy powinien być osobą elastyczną, cierpliwą oraz łatwo nawiązywać kontakty.

W sprzedaży pracują również telemarketerzy. Zawód ten najczęściej wybierają osoby młode, którym zależy na elastycznym grafiku. Obowiązkiem sprzedawcy – telemarketera jest wykonywanie połączeń wychodzących oraz oferowanie klientom określonych produktów lub usług. Ścieżka kariery może obejmować awans na lidera zespołu lub działu, kierownika czy też trenera sprzedaży. Osoby, które podejmują pracę na stanowisku telemarketera, powinny być komunikatywne i wykazywać się wysoką odpornością na stres.

Wśród rodzajów sprzedaży należy również wymienić bezpośrednią sprzedaż B2C. W tym przypadku sprzedawca kontaktuje się z klientem indywidualnym. Kontakt ten może mieć różne formy, m.in. kontakt mailowy, telefoniczny czy akwizycję. Sprzedawcy w sektorze B2C mogą podejmować współpracę z kilkoma firmami działającymi w różnych branżach. Z czasem mogą awansować na kierownika działu lub regionu. Popularną ścieżką kariery jest także otworzenie własnej działalności gospodarczej. W pracy wymagana jest nie tylko łatwość w nawiązywaniu kontaktów, ale także odporność na stres i wytrwałość.

Pracę w sprzedaży znajdzie również Key Account Manager. Do jego obowiązków należy m.in. negocjowanie kontraktów i umów z innymi firmami, obsługa klientów oraz troska o ich zadowolenie. Key Account Manager może znaleźć zatrudnienie zarówno w firmach produkcyjnych lub dystrybucyjnych, jak i w agencjach reklamowych. Awans na to stanowisko z reguły wymaga kilku – kilkunastu lat działania w branży. Na stanowisku mile widziana jest nie tylko duża odporność na stres, ale także bardzo dobre umiejętności negocjacyjne.

Ogromną rolę odgrywają również sprzedawcy w sektorze e-commerce. W tym przypadku klienci pozyskiwani są głównie elektronicznie. Sprzedaż w e-commerce opiera się na pracy analitycznej, śledzeniem ruchu na stronie, sprawdzaniu potencjału leadów sprzedażowych, a także projektowaniu i wdrażaniu działań sprzedażowych. Kontakt z klientem najczęściej jest elektroniczny, rzadziej telefoniczny. E-commerce to dynamicznie rozwijająca się branża sprzedaży. Wciąż pojawiają się nowe sektory, w których można się specjalizować.

Specjalista ds. sprzedaży zajmuje się natomiast realizowaniem planów sprzedażowych firmy. W tym celu utrzymuje kontakty ze stałymi partnerami handlowymi, a także pozyskuje nowych klientów i buduje bazy danych. Swe działania koncentruje na sprzedaży produktów lub usług, aktywnie wspierając optymalne przygotowanie oferty handlowej. Specjalista ds. sprzedaży monitoruje działania konkurencji, jednocześnie gromadząc informacje o rynku. Ponadto uczestniczy w wydarzeniach branżowych, niejednokrotnie reprezentując firmę. Często jest odpowiedzialny za raportowanie wyników sprzedażowych przełożonym. Wykonywanie zawodu wymaga m.in. doświadczenia w dziale sprzedaży, znajomości nowoczesnych form sprzedaży, negocjacji i metod budowania relacji z klientem.

Sprzedawca – praca i jej zalety

Praca w sprzedaży niesienie za sobą wiele zalet. To nie tylko możliwość stałego doskonalenia się i zdobywania nowych umiejętności. W zależności od wybranej ścieżki kariery może to być także:

  • stały kontakt z ludźmi i możliwość rozwoju umiejętności interpersonalnych,
  • budowanie kontaktów biznesowych,
  • nauka technik sprzedażowych, które mogą zostać wykorzystane w przyszłości – nie tylko do wzbogacenia CV, ale także w praktyce,
  • nauka wsłuchiwania się w potrzeby klientów oraz możliwość praktycznego wykorzystania tej wiedzy,
  • praca w sprzedaży często wiąże się z elastycznymi godzinami pracy,
  • brak rutyny – dzięki zróżnicowaniu codziennych zadań,
  • możliwość awansu zawodowego,
  • pewność zatrudnienia – sprzedawcy od pewnego czasu są jedną z najbardziej pożądanych grup pracowników, świadczą o tym m.in. liczne oferty pracy opublikowane na portalach z ogłoszeniami,
  • praca sprzedawcy niejednokrotnie wymaga kreatywności, co wiele osób uważa za jej atut.

Dlaczego praca w sprzedaży jest taka ważna?

Praca w sprzedaży uważana jest za zawód przyszłości. Ma to głównie związek z ograniczonymi możliwościami zastąpienia sprzedawcy przez innego specjalistę. Zawód ten spotykany jest praktycznie na każdym kroku. Większość firm może pochwalić się rozbudowanym działem sprzedaży, który zatrudnia zarówno specjalistów z branży, jak i osoby dopiero co zdobywające doświadczenie.

Praca sprzedawcy wiąże się również z pewnymi trudnościami. Wymagana jest duża odporność na stres ze względu na pracę z różnymi klientami oraz koniecznością realizacji złożonych strategii sprzedażowych. Sprzedawca niejednokrotnie napotyka na swej drodze problemy, które wymagają kreatywnego podejścia do ich rozwiązania. To zawód, który musi łączyć w sobie umiejętność zarządzania czasem, znajomość produktów i usług, rynku, a także zasad marketingu.

Patrząc również na pracę sprzedawców z innej perspektywy, można by rzec, że to dzięki niej inni pracownicy w firmie mogą pracować i zarabiać. Zastój w sprzedaży produktów powoduje zastój taśm produkcyjnych czy też zastój w dziale księgowym odpowiedzialnym za wystawianie faktur za sprzedane produkty.

Codziennie, wychodząc na ulicę, do sklepu, pracy czy na uczelnię – każdy z nas spotyka się ze sprzedawcami. To między innymi ten fakt świadczy o tym, jak ważna jest rola sprzedawcy we współczesnej gospodarce.

Skomentuj, dodaj opinię

Ostatnie posty

Esprzedawca.pl to portal dla sprzedawców i pracodawców. Znajdziesz tu oferty pracy w sprzedaży oraz bazę sprzedawców i specjalistów sprzedaży.

Regulamin | Polityka prywatności

Kontakt

Esprzedawca.pl
kontakt@esprzedawca.pl
tel.: +48 12 394 5577

Ta strona korzysta z plików cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close